Pages

Saturday, 9 March 2013

homemade jem strawberry

Strawberry yang telah lama difrozenkan sebab tak termakan kita kotbankan menjadi jem.

Bahannya:

Strawberry
Air
Molasses
Sedikit garam

Masak strawberry dengan air sambil hancurkan itu strawberry dengan masher. Pastu tambahkan molasses secukup rasa dan garam sexubut naj bagi lemaklemak manis. Hehe. Masak sehingga pekat.

Sebab xde bahan pengawet, tak berani simpan lama sangat dalam chiller. Mahal weh strawberry. Rugi je nanti. Frozen kan separuh. Separuh lagi dalam chiller. Tapi yang dalam chiller ni dah hampir 3 minggu pon ok lagi rasa dia.

Hari tu ade orang tanya molasses beli kat mana. Molasses bolehb
didapati dikedai organic berhampiran.

Published with Blogger-droid v2.0.10

2 comments:

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

home made always the best.. kalau buat sundried pun sedap

Fifi Nadhrah said...

homemade.. memang syok la.. tapi husband fifi tak makan jam.. makan kaya je.. hihi.. kalau buat fifi makan sorang la..