Pages

Friday, 23 November 2012

crepe with banana and honey

Berlempengan maryam hari ni. Dan macam biasa, kalau orang masuk dapo dia nak masak jugak. I bagi dia kacau- kacau adunan. (yang dah siap). Bagi dia tengok kita masak dia punya lempeng. Bagi pegang senduk, as if dia yang masak. Tak sabar ok dia nk makan. Siap yeay tepuk tepuk tangan. Hasil masakan sendiri lah katakan. Kah kah kah.

Tunggu maryam besar sikit lagi jer ummi bagi masak ok. Sikalang tengok belajar dulu. :)

Resepi asal i amik kat sini

http://periukbelangazarin.blogspot.com/2012/10/crepes-and-apples-for-breakfast.html?m=1

Ni resepi asalnya

ingredients

1 cup all-purpose flour

2 eggs

1/2 cup milk

1/2 cup water

1/4 teaspoon salt

2 tablespoons butter, melted

Directions

1. In a large mixing bowl, whisk together the flour and the eggs. Gradually add in the milk and water, stirring to combine. Add the salt and butter; beat until smooth.

2. Heat a lightly oiled griddle or frying pan over medium high heat. Pour or scoop the batter onto the griddle, using approximately 1/4 cup for each crepe. Tilt the pan with a circular motion so that the batter coats the surface evenly.

3. Cook the crepe for about 2 minutes, until the bottom is light brown. Loosen with a spatula, turn and cook the other side. Serve hot

Tapi i buat separuh jer dari adunan ni. Dapat la 2 biji. Satu untuk ummi, satu untuk maryam. I ganti kan tepung tu dengan tepung atta. Sebab tepung atta ni keras sikit nanti hasilnya i tambah lagi 1/4 cawan air. Abaikan garam. Dan guna unsalted butter. Hehe.

Published with Blogger-droid v2.0.9

7 comments:

liza♥aufa said...

seronok tgk menu2 awak,

tp anak saya bukan jenis pemakan,

dah bg vitamin pon x makan,

dia minum susu jek..

ada apa apa petua x nak bg anak suka makan?

Legally Pink said...

Sedapnya, terliur pulak hehe

maya amir said...

ooo..inilah buruh kasar cinonit ni ye. comellah buruh kasar ni.. dari negara mana ni? jepun? kekekke...

Ayumieka said...

resepi awak sangat la bestnya... tolong la buat buku untuk compile sume2 resepi ni... saya la orang pertama yang akan beli... :)

Anonymous said...

salam nk tnya. wktu farah tau ngdung maryam umo bpe ye? sy pn br ngdung ank yg 1st baru 1thn 3 bln..

Mas said...

salam perkenalan...bestnye melawat blog awak nie...

masmohdrazi.blogspot.com

wardahkamaruzzaman said...

Lamanya xtgk maryam kat cni!! dh big girl sgt,ready dh nk dpt adik tu;-)