Pages

Tuesday, 10 July 2012

jahak sangak lunch hari ni

sambal tempoyak ikan bilis petai.

ke sambal ikan bilis tempoyak petai?

mana-manalah, yang pastiiii sedap.

 jahak kansss..jahak kansss

amik resepi dari SINI. i guna

1/2 inci kunyit
15 biji cili padi
segenggam ikan bilis
1 batang serai (ketuk2)
sehelai daun kunyit (mayang halus)
sesenduk tempoyak
petai

tumbuk kunyit sampai hancur, lepas tu cili padi. cili padi tumbuk kasar-kasar pon takpe. tumis sehingga cili masak, masukkan serai dengan ikan bilis. tunggu wangi, masukkan tempoyak, petai dan daun kunyit. kacau sehingga sekata sehingga bau naik dan kaler menarik. hehe i tak letak garam sebab tempoyak memang dah masin. ikan bilis pon masin.

makan ngan nasik panas-panas ngan ulam timun jer. heaveng! masa menumis terbatuk-batuk maryam. haha

lunch maryam hari ni: sup ayam

sup ayam buat mcm sup ayam kita jer. cuma tiada perisa tambahan. perisa hanya dapat dari bawang, rempah ratus, tomato dan sayur-sayur=)

lunch ngan dinner maryam semalam: ikan singgang dengan brokoli

masak ikan bersama-sama lengkuas, asam keping, bawang putih, bawang merah. renehkan dengan api perlahan, dan tambah sedikit air. bila dah agak-agak nak masak camak brokoli.

 breakfast semalam: oat+ yogurt+kiwi+anggur

gambar reverse  gitu kan...


ni pon semalam. awal pagi semalam. sebelum breakfast pon lagi. masa teman ummi sahur, dia pon sahur jugakkk..sibuk nak minum air masak sendiri dalam gelas. habis basah baju. malas nak pakaikan baju baru, tapi takut sejuk so  selimutkan jer.


rilex anak dara mak!

6 comments:

Irfa said...

tak berbaju si maryam.sama ngan anak dara saya.bila malam dia suka mintak buka baju.panas katanya.bila dia dah lena saya pakaikan baju dia tak perasan pun ;)

oh my feveret,sambal bilis petai

wardahkamaruzzaman said...

dh besaq dh maryamm.. ;-)

Madi @ Aed said...

jahaknye menu!

♥MAMASYAZA♥ said...

rajinnye anak dara ni bgn teman maknye bersahur

Honey Faya said...

suka lah tgk maryam..rambut sama ngan baby i...

Adlina said...

sedapnye ikan bilis tu~~ magh, awk tukar phone no ke?