Pages

Thursday, 26 April 2012

sik mok lagi

maryam tak happy 2-3 hari ni. banyak menangis. sensitive bebeno. i rase dia rindu walid dia. sebelum walid dia g outstation hari tu rapat bebeno ngan walid dia. ummi demam lagi lah semua benda walid buat. mandi kan maryam. bagi makan maryam. so ummi happykan maryam dengan food aci dok? =P

 
nasi lemak junior

 
bahanuntuk nasi:

santan
1 pot beras perang
seulas wang merah (hiris)
seulas bawang putih (hiris) 
halia (hiris)
halba
daun pandan.

masak semua bahan dalam rice cokker dengan air secukupnya sehingga masak.

 bahan untuk sambal ikan bilis
1 biji tomato"
carrot*
capsicum*
celery*
bawang merah
bawang putih
2-3 sudu teh serbuk ikan bilis sangai

blend semua bahan bertanda (*).
tumbuk bawang merah dan bawang putih. tumis dengan sedikit minyak. masukkan bahan blend. kacau sehingga masak. bila hampir masak, masukkan serbuk ikan bilis sangai.

 hidangkan dengan telur dadar brokoli dan hirisan timun

banyak maryam nak makan 1 pot nasi tu. so ummi pon tumpang makan nasi maryam jugak. buat sambal sotong pedas berdesing.

burp..alhamdulillah

11 comments:

sally said...

sedapnyerrrr..radhi dr ari sabtu xmo mkn..sabtu ahad isnin maula jugak skit2 paksa..ni dr smlm xmo mkn langsung buat bende dier suke katup mulut rapat2..roti pun xmau buah pun xmau..biskut pun xmau..susu air masak mau..buat smoothie pun xmau..adoi..dier batuk selsema .demam br ari isnin tp xderla teruk sgt..adoi..pening mama dier xnk makan..arini xtaula cmne..huhuhu

mrs.spicy said...

radhi xsihat k? sian radhi..padan la akak senyap jer...kalau masa mcm ni penat la farah..kalau dia xmakan menyusu kuat..so dia asyik nak bergantung jer..huhu. get well soon radhi

AIN NAZRI said...

wah shumel ajerk nasi maryam tu.. mmg selera tgk

Mummy GreenyHouse said...

comelnyer deco nasik lemak maryam! ♥
nasik siap bentuk mickey lagi..beli kat mana bentuk tu ea..? :)

sally said...

tq22 tulah demam xde dah..batuk n selsema tp xderla teruk pun..mmg kalo kt menyusu aje..kt umh ibu dier minum smp 5botol akak pam dpt 3botol je..adoiii..tp dier xderla merengek sgt cume nye cm jap2 dier crk mama..mmg xdan nk online..smlm cuti tp pi bwk raudhah sepital ade appoinment smp umh pun dah kul 3 cmtu..

mrs.spicy said...

mgh, kawan bagi dia beli kat jepong..huhu

Eiyna said...

Besnyeeeee.....bertuah lil maryam. Akak, thx tau. byk bg inspirasi to me esp penyediaan mkanan untuk bb. my bb umur 9bln..so nak blaja sediakan da best food 4 her. Moga dimurahkan rezeki tuk akak sekeluarga ;) Tq. http://farisyadotbaby.blogspot.com

etiey.com said...

rajinnya ibu mu maryam! he he... memanglah kan? hanya yg terbaek utk maryam!!!

weh lama benar tak mai sini, dok tengok maryam dlm fb jerk :0

My Love.. said...

tolong la jadikan saya rajin utk masak untuk anak saya..hehehe..

kekadang dia makan je pedas sbb mama dia malas nk masak..

shark said...

nasi lemak maryam lebih menyelerakan ;p

alyyani said...

bestnye jadi maryam!