Pages

Friday, 9 March 2012

mango lassi

walid. ummi. maryam

manggo lasii ni tak susah pon nak buat.

mangga +yogurt+ air sikit untuk maryam

untuk ummi ngan walid. mangga+susu+yogurt+ gula (jika perlu)

walid ngan ummi punya buat cair sikit.

maryam pekat-pekat

makan? semua excited budak ni

nyum nyum

ni 2 hari lepas punya food..hehe..semalam mak buzy (la sangat) so tak sempat nak update blog. buatkan maryam bubur oat+ quinoa+ lillet lambuk

resepi asal ambik from blog kak farah.

bubur oat millet quinoa  lambuk

bahan

1/2 cawan rolled oat
1 sudu besar miller
1 sudu besar quinoa

millet dan quinoa sangai, masak dulu sehingga kembang.

bahan tumis: 
1 ulas bawang merah, satu ulas bawang putih, sehiris halia, (semua i hiris)
serba sedikit rempah 4 beradik
1 sudu teh rempah sup adabi

santan pekat 1/4 cawan

sayur-sayuran (i letak labu, peas dan bayam)

tumis bahan tumis dengan pure olive oil sehingga naik bau. masukkan oat dengan 1 cawan air. masukkan millet dan quinoa yang dimasak sehingga kembang tadi. masukkan santan. kacau sehingga oat masak. masukkan lagi air jika perlu. bila oat hampir masak masukkan peas dan labu. kacau sehingga masak dan pekat. sebelum tutup api masukkan daun bayam yang dah diracik. siap~

*i masak millet dan quinoa dulu asing sebab dieorang ni amik mas nak masak.oat kejap jer.
*oat dan quinoa i masak dalm microwave jer..dalam 10 minit++ kut dah kembang. kalau rajin masak atas dapur pon boleh. tak pon lepas tumis masukkan quinoa+millet dulu, masak sampai kembang, lepas tu baru masukkan oat dan sayur mayur

banyak dia makan.=)


dinner pon ulang menu sama=P



masa nak makan la rajin nak membaca kan?

1 comments:

Madi @ Aed said...

yah..bby 8 bln bleh ltk srbuk sup x?