Pages

Thursday, 21 October 2010

lunch ape?

hurm..hari ni tak tido. tak ade pulak orang nak datang melawat. huhu

orang pregnant bagus makan kurma ngan kismis kan. lepas bulan puasa ni bercinta betul nak makan kurma. kotak kurma pon dah tak pandang. tak teringin langsung nak makan. husband dah hint-hint. kesian baby i tak makan makanan sihat. dah la kat kampung dulu belasah maggi kari sikit. (sikit ke???)heheh. teringin. (wahh..alasan!)

banyak lagi kurma dalam peti. zaman dulu-dulu awoh selalu buat cucur kurma kalau dah lepas bulan puasa. sebab kurma ni memang biasa akan dimakan masa bulan puasa jer. bulan lain tak laku kalau rumah i dulu. bila dah jadi cucur baru lah berebut-rebut nak makan.

so sebagai langkah memaksa diri untuk makan kurma. tengahari ni buat cucur kurma. cucur ni tak letak gula. letak garam jer sikit. so sumber pemanis adalah kurma. kurma memang dah cukup manis dah. i hiris kurma kecik-kecik. kalau goreng kurma tu sebijik-sebijik dah jadi kurma celup tepung dah. hehe

cucur kurma+ oren+ air yogurt strawberry

masalah sekarang nak makan kismis pulak. tak pernah la pulak makan cucur kismis kan. hehe. sekarang nak makan kismis pon bercinta jugak. liat betul. awal-awal jer disiplin aku neh. sekarang dah bosan. lagi pon kismis yang husband baru beli kismis hitam. memang lah harga mahal sikit. tapi mak dah biasa makan kismis murah nyah. kismis kuning yang timbang tuh mak suka. kismis hitam ni manis sangat.

"kismis ni tak habis-habis. u makan tak?"

"eh..makan. entah la kenape tak habis-habis."

mak tak tipu laki mak okeh. bercakap benar tuh. memang la makan. tapi kalau kismis timbang tuh hari-hari lah i makan. kalau kismis hitam ni makan-ketika-terasa-nak-makan. seminggu sekali ke..heheh. boleh?

almond idok lah pulak dia ingat. heheh. nak buat camno. dah penat beli mungkin. asyik habis jer. dah jadi kudapan ketika memonton tv dah. hehe. bukan makan sebab baby ni. makan sebab nak sedap kan mulut sendiri.

3 comments:

Ieda Al-Habsyi said...

eh pestaim aku dgr cucur kurma, aku nak try gak le, udah 3 kotak kurma kat umah tak bersentuh

**sHiKinn** said...

ohh baru sy tahu buah kurma leh wat cucur..bagus2..tak membazir nanti..mesti rasa dia agak manis kan?

maya amir said...

sukak cucur kurma:)