Pages

Wednesday, 25 August 2010

kerutuk

balik kelantan hari tu sempat singgah pasar beli rempah kerutuk. kerutuk ni antara masakan kegemaran la jugak. tambah-tambah kalau buat daging buku besar masak kerutuk. zaman-zaman dulu masa zaman makan hidang menu ni mesti wajib ade kat kenduri kahwin. sekarang sebab buffet jadi orang hiris kecik-kecik. kurang umphh!

kalau rasa pon menu ni wajib ade kat umah nenek. kerutuk mok bidoh memang terbaik. setiap kali raya korban mesti tolong dia buat kerutuk ni, dengan harapan berjangkitlah skill masak ngan dia. haha. kalau dia masak kerutuk dia tak tumis, campur sekali rempah, hati, daging, santan pekat, biar dengan api kecik. orang German panggil 'mati awah'. saya suka kerutuk versi tak tumis, sebab kalau tumis dia sedikit muak.

so menu bukak puasa semalam:

kerutuk hati dan daging, acar darat, sambal lada kering, pengat pisang, air barli sirap

barli sirap tu husband mengidam.

kerutuk hati dan daging

first time buat tanpa bantuan sesiapa. heheh. biasa kat kampung juru kacau jer.=p

sambal lada kering

sambal ni wajib ade kalau makan nasi belauk. orang german kata, kalau makan masak lemak-lemak or gulai-gulai ni memang 'tok palut' la kalau tak de sambal ni. husband suka sambal ni. gigih tau call MIL semalam tanya camane nak buat sambal lada kering. hehe. senang jer rupanya.

acar darat

ade jugak orang panggil acar mentah

hihi. tu jer menu bukak puasa semalam. walaupon satu lauk jer tapi berpeluh-peluh masak baca jampi serapah takut tak jadi. haha. naseb baek husband suka walaupon tak se-umphh kerutuk mok bidoh. hehe

bila perut kenyang baby tendang-tendang suka hati

hari dah 15 hari. dah separuh dah bulan ramadhan. separuh lagi nak raya. minggu depan-depan dah nak balik raya!

alhamdulillah setakat ni puasa penuh lagi. harap nya tahun ni puasa penuh lah

10 comments:

eMMe said...

besor dah perot farah....bulat je, suke tgk...tgk perot sendiri, alahai...besor gak, tapi baby takde, hahahahaa.....

mek da ©™ said...

yeah yeah bb dh bsr..siap mkn kerutuk lg bb tuu

PuteriKureKure said...

wah farah! puasa penuh ya? bestnyaaa~

perut farah dah bulat sesangat tu. ai jeles ok! hehe.

kerel said...

nk recipe!!! kamon2 ~ dapurfarah.blogsepot tu da lame da tak berasap :P

sufiza said...

best yer kerutukk

~~zaa~~ said...

sedak tuh kerutuk!! meleleh...hahahah :p


uiks...perut sudah bulat ma! somellll!!!

Madi @ Aed said...

bakpo besar sgt perot 2??:p

Byzura Mj (By) said...

wes besar perut!!! comel je rasa nak cucuk bagi meletop! hahaha. n kerutuk tu ajar weh. ko ni buat aku teringin buat nasi minyak.

ades sampaikah hajat di hati itu?

etiey.com© said...

wahhh baby dah besar... tak lama lg melihat matahari lah yer... kalao org lain peknne rs cam skejap jer..kalo diri sendiri...mak aii mengira hari...

Gee Carmen said...

pewot awak dah besar... alalalaa tomei2