Pages

Friday, 16 July 2010

homemade jeruk sentul

buah sentul aka setor dalam bahasa german.

dah lama sangat dah ini sentul dok dalam peti. tinggal sikit jer lagi baru nak cerita.

masa adik saya pok we datang dari kelantan hari tu mak kirim sentul ni. buah ni kalau tak jeruk mana sedap nak makan. jadi dengan gighnya call mak tanya macammana nak jeruk. senang jer rupanya.

ini adalah buah sentul

tunggeng terbalik gambar. halal kan yer

hasil nya

aku buat dua jenis. bekas penutup merah tu letak cili kering. yang hitam tak pedas.

homemade jeruk sentul: (semua bahan adalah agak-agak secukup rasa. hehe)

buah sentul (buah lain pon kalo jeruk sama jer)
garam
gula
air
cili kering kisar kalau mahu peda. kalau tak tak perlu letak

cara-cara:

1. buang kulit, rendam air garam selama 1-2 jam. i terlebih masa sebab tertido sampai 4 jam. heheh

2. masak gula, garam dan cili kisar dengan air secukupnya. bila dah menggelegak. tutup. sejukkan.

3. masukkan buah yang sudah direndam garam kedalam air garam gula tadi, biarkan semalaman, esok nya masuk peti. sudah~

10 comments:

Qimie said...

org pregnant mana ley makan jeruk selalu! hehehe...

mrs.spicy said...

qimie: homamade xpe babe. asli punya. gahaha

Byzura Mj (By) said...

dem! sedap dowh. lama tak makan mak aku buat. kuah rojak, kuah ikan tu..lazat~

Ezzah said...

tolong kirimkan ke putrajayaaaaaaaaaaaaaa.....

sedapnya!

ni la buah yg izah cari2 waktu mengandungkan danish! :D

mrs.spicy said...

izah:hehehe..dah tinggal 2,3 ketul dah. dah lama buat ni. baru nak tayang=p

mrs.spicy said...

bai; saja nak bagi ko jeles, hari tu ko tayang jeruk kan=p

~~zaa~~ said...

demmit!!! bestnyo jerruk seto!!! nokkkkkk...... :((

Madi @ Aed said...

oloooo..x dapek try yg pedas..T_T

mamalieyna said...

nak singgh umah farah lah, nak pekena jeruk sentul..yummmy! ^_^

mek da ©™ said...

last mkn zmn sekolah..lamanyaaaaaa