Pages

Thursday, 20 May 2010

sanggul tinggi


semenjak-dua menjak ni kan fesyen orang pakai pesen tudung syria ni. saya tengok cantik dan kemas pulak stail ikat sanggul tinggi-tinggi ni kan. so dua tiga hari ni dok berangan bila keluar nak pergi beli pengikat rambut yang tebal-tebal boleh buat bonggol unta nanti.

sekali hari ni ade seorang kawan yang sedang keboringan kat ofice keboringang paste link INI.

Quote::
“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:

Quote::
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”

saya paste yang dua ni je lah yang penting. kalau nak baca versi penuh sila lah click kat link kat atas tu.

naseb baek kawan saya paste link ni. sebab saya tak pernah tahu pon pasal benda-benda ni semua. tapi sebab dah tahu mari kita sebar-sebarkan~

18 comments:

Ezzah said...

yup...i pun teringin pakai sanggul tinggi2. tp bila teringatkan tazkirah2 yg ustaz selalu bg time kuliah dulu, terus matikan hasrat. :)

d.a.m.i.q.u.l.a said...

memang tak elok kan sanggul unta ni?nanti org tau rambut kite panjang mane hehe

Nia said...

haaa,.. ada kontroversi sebenarnya fesyen baru ni kan. takut..

Byzura Mj (By) said...

ooo ye ke? baru aku tahu!

Madi @ Aed said...

ooo..i pnh bc psl ni..

eim said...

bagus info nii.im pun tak tahu gak..
tq

~ As ~ said...

sggul tggi takpe jgn lebih tinggi dari paras kepala sendiri dan lebih besar dari rambut sendiri...ada tu sengaja beli sanggul palsu...mmg tak blh la..

nieda said...

sama2lah kita ingat mengingati

mamalieyna said...

oo akak pun baru tau..byk dh blogger buat n3 psl ni,,ptt diambil tahu! terikutkan fesyen, merosakkan akidah nnti!

mek da ©™ said...

tu la mek da pun br tau lps jumpa artikel kat fb tu

PuteriKureKure said...

kite tau pasal benda ni larangan dalam agama. tapi tak tau plak dalam hadis yang mana.

tq for the info yang!

notty said...

aku stuju magh..sbb mmg aku pernah baca pon psl ni...dan ustaz2 pon byk yg ckp perkara yg sama..huhu..

Mimy Hamid said...

spa la plg heaven kat bali...layannn

Mimy Hamid said...

takuttt...sbb aku pun jual...pasni jgn pki sanggul tinggi...rambut panjan sanggul biasa je...

Miss Layaleya said...

Nauzubillah.. TQ sbb share ni..

Fathiyah said...

kte pon br bc psl ni.
nak berfesyen biar berpada2.hehe

iu rf said...

tq...:)

Ms. Omey said...

itulah, i pun pelik nape boleh jadik fesyen benda ni. maybe org tak tau kot. tapi kalau dah tau baik jgn buat benda2 Tuhan tak suka ni :)