Pages

Friday, 12 March 2010

awak ni sombong lah

bagi aku orang yang sombong ni sebab satu je. sama ada bodoh ataupon die takut terima kenyataan orang lain lagi hebat dari dia.

Firman Allah Taala dalam Surah Luqman : Ayat 18, Maksudnya : “Dan janganlah kamu memalingkan mukamu kepada orang lain dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan berlagak sombong. Sesungguhnya Allah tidak suka orang-orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri.”

kita kaya? orang lain lagi ramai kaya dari kita. lagi pon duit boleh hilang bila-bila masa.
kita cantik? ramai lagi orang cantik dari kita. muka boleh tercalar bila-bila masa.
kita bijak? ramai lagi orang lagi bijak. kalau dah di tentukan boleh gila bila-bila masa.
kita baik? eh. awak sangat sure ke awak ni baik. orang baik tak buat macam ni.

mari sama-sama membanteras sifat 'aku lah paling hebat'

sebab kita tak hebat mana pon. sungguh.

naseb baek saya takde ape-ape nak di banggakan. kalau tak mesti saya jadi sombong bongkak macam awak.

tapi kalau saya tersombong suatu hari nanti tolong lah sekeh saya.

bukan apa, kadang-kadang kita tak sedar.

badan kena gigit nyamuk sampai tinggal parut pon rasa macam nak sombong. sebab nampak sangat darah manis kan! eh. contoh ni mungkin tak kena.

tapi saya bersyukur dengan ape yang saya ade. walaupon tak hebat macam awak.

5 comments:

NzA said...

salam...betul tu, wat apa le nk jd org sombongkn...biar ramai kwn, jgn cari musuh.

eim said...

entry macam terasa hati je nii..sabar ye huhu

tapi betul tu buat apa nk sombong2,semua yg kita ada pinjaman dr tuhan jepn..bila2 masa dia boleh tarik balikkan...

Mimy Hamid said...

sentiasa realistik yeahhh...semua yg hebat ada lg hebat dan semestinya maha hebat Allah swt..

mamalieyna said...

setuju3x..dgn semua statement tu..^_^..insapla wahai manusia! hehe..

zailamohamad said...

kenapalah harus sombong kan??